Przebudowa DK81 w Katowicach – od 27 maja duże zmiany w organizacji ruchu

Na duże zmiany w organizacji ruchu muszą przygotować się zarówno mieszkańcy Katowic, jak i mieszkańcy metropolii, którzy dojeżdżają do Katowic do pracy. Zmiany w organizacji ruchu dotyczyć będą także ruchu tranzytowego przecinającego Katowice. Od kwietnia br. trwa kolejny etap prac przy potężnej przebudowie węzła drogowego – skrzyżowania dróg DK86 oraz DK81 (czyli ul. Pszczyńskiej oraz ul. 73 Pułku Piechoty) w Katowicach.

NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY I TERMINY WDRAŻANIA

Największe zmiany, które będą obowiązywać co najmniej przez 12 miesięcy, zostaną wdrożone od godzin porannych w poniedziałek 27 maja. Zmiany polegać będę przede wszystkim na zawężeniu ul. Pszczyńskiej (DK86) na wysokości Giszowca – do jednego pasa w każdym kierunku – zarówno w stronę Sosnowca, jak i w stronę Tychów. Utrzymane będą funkcjonując włączenia – zjazdy i wyjazdy – ulic Kolistej i 73 Pułku Piechoty z ul. Pszczyńską, jednak ze względu na spodziewane spiętrzenie ruchu w tym obszarze, będzie to utrudnione. Przypomnijmy, że średnio tę drogę pokonuje codziennie aż 58,5 tysiąca pojazdów. Drugą zmianą będzie zamknięcie możliwości zjazdu z autostrady A4 na ul. Pszczyńską – jadąc od strony Gliwic – w kierunku Tychów – zamknięcie to zostanie dokonane w nocy z 26 na 27 maja. Tę trasę pokonuje codziennie średnio ponad 10 tysięcy kierowców.

Wcześniej, w związku z dużym zakresem prac przy wprowadzaniu opisywanych zmian wykonawca prac  24 maja (piątek) dokona zawężenia do jednego pasa ruchy jezdni wschodniej ul. Pszczyńskiej (DK86) – tj. w kierunku na Sosnowiec / Częstochowę na całym odcinku planowanej przebudowy.

Jednocześnie na ul. Gospodarczej od 24 maja nastąpi zmiana pierwszeństwa ruchu. Do tej pory pierwszeństwo miały pojazdy poruszające się ulicą Gospodarczą – natomiast od 24 maja pierwszeństwo będą miały pojazdy poruszające się od ul. Murckowskiej. Na ul. Gospodarczej (w rejonie skrzyżowana z ul. Murckowską) zostaną zamontowane progi wyspowe oraz znaki informujące o zmianie pierwszeństwa ruchu.
W następnych miesiącach będą wprowadzane także kolejne czasowe zmiany. Zachęcamy wszystkich mieszkańców i osoby zainteresowane tym tematem, by wysłały nam maila na adres przebudowaDK@katowice.eu z tematem „aktualne informacje”. Dzięki temu każdą nową informację będziemy mogli przesłać bezpośrednio na maila osoby, która się do nas zgłosiła – mówi Maciej Stachura, naczelnik wydziału komunikacji społecznej Urzędu Miasta Katowice.

KOMUNIKACJA PUBLICZNA

Na zmiany muszą się także przygotować pasażerowie autobusów linii 672 i 674 – zmienią się zarówno ich trasy, jak i rozkłady jazdy. W trakcie inwestycji autobus linii 674 z Centrum Handlowego 3 Stawy będzie kierował się objazdem ulicami Murckowską, Gospodarczą, następnie Szopienicką do Giszowca, natomiast linia 672 – po wyjeździe z Centrum Handlowego 3 Stawy będzie kierowana na ul. Murckowską, a następnie nawracała na węźle ulic Murckowskiej i Porcelanowej w kierunku ul. Pszczyńskiej i Murcek. Szczegółowe informacje publikowane przez Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) będzie można znaleźć na stronie internetowej w zakładce „komunikaty” https://rj.metropoliaztm.pl/news/. Informacja zostanie zamieszczona 20 maja w godzinach popołudniowych.

KORZYŚCI Z PRZEBUDOWY WĘZŁA DROGOWEGO

Wprowadzanie opisywanych zmian jest konieczne, by wykonać pierwszy etap inwestycji, polegający m.in. na wykonaniu nowych odcinków ul. Pszczyńskiej łącznie z budową wiaduktów drogowych nad linią kolejową i ulicą Kolistą oraz bezkolizyjnych, bezpośrednich zjazdów/wjazdów z ul. Pszczyńskiej na ul. 73 Pułku Piechoty. Piesi zyskają nowe połączenia ul. Kolistej pod wiaduktem w ciągu ul. Pszczyńskiej oraz przejścia podziemne i połączenia pomiędzy przystankami autobusowymi. Rowerzyści natomiast zyskają ścieżkę rowerową po zachodniej stronie ul. Pszczyńskiej oraz ciągi pieszo-rowerowe poprzeczne do ul. Pszczyńskiej. Na kolejnych stronach można znaleźć mapy ze szczegółowym opisem rekomendowanych objazdów.

Zdajemy sobie sprawę, że przy tak dużych inwestycjach drogowych wprowadzenie czasowych zmian będzie wiązało się z przejściowymi niedogodnościami – ale jest to niezbędne, żeby docelowo odczuć zasadniczą poprawę sytuacji. Dzięki oddzieleniu ruchu tranzytowego od wewnątrzmiejskiego będzie się jeździło płynniej, bez zatorów. Dlatego prosimy katowiczan i mieszkańców metropolii o wyrozumiałość i cierpliwość w tej sprawie – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic i przypomina, że to największa inwestycja drogowa w Katowicach od czasu budowy tunelu pod katowickim rondem, która podniosła znacząco komfort podróżowania przez Śródmieście Katowic. – W związku z tym, że zmiany dotkną większego obszaru w mieście, a zatory drogowe mogą się przenosić poza obszar przebudowy – apelujemy także do kierowców, by w miarę możliwości wybierali podróżowanie komunikacją publiczną – pociągiem, autobusem lub tramwajem – dodaje Marcin Krupa.

Przypomnijmy, że cała inwestycja składa się z dwóch zasadniczych części. – Pierwsza z nich to budowa nowego bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych – ul. Pszczyńskiej (DK86) i ul. 73 Pułku Piechoty (DK81) oraz rozbudowa ulicy Pszczyńskiej (DK86) od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu. Usprawnione zatem zostanie skomunikowanie ponadlokalne obszaru południowej części aglomeracji katowickiej z jej strefą centralną oraz miejskiego obszaru południowo-wschodniej części Katowic, w zakresie połączenia z drogami krajowymi oraz centrum miasta. Druga część obejmuje rozbudowę istniejącego dziś węzła drogowego ulicy Pszczyńskiej (DK 86) z ulicami 73 Pułku Piechoty, Karolinki, Kolistą, obsługującego ruch lokalny – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice i podkreśla, że piesi i rowerzyści także zyskają nowe, bezkolizyjne połączenia.

Koszt całej inwestycji wynosi 247,5 mln zł, z czego aż 210 mln zł – to pozyskane dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Kompleksowa przebudowa tego węzła drogowego zakończy się w pierwszej połowie 2021 roku. Utrudnienia dla kierowców znacząco zmniejszą się w pierwszej połowie 2020 roku, kiedy do użytku zostaną oddane pierwsze bezkolizyjne połączenia DK 86 z DK 81.

BIEŻĄCE INFORMACJE

  • Jeżeli chcesz otrzymywać bieżące informacje dotyczące przebudowy DK81 (w tym zmian w organizacji ruchu) bezpośrednio na Twoją skrzynkę mailową – wyślij nam maila na adres przebudowaDK@katowice.eu z tematem „aktualne informacje”. Będziemy Cię informować o wszystkich planowanych zmianach. Na tego maila można także nadsyłać wszelkie pytania związane z opisywaną przebudową.
  • Aktualne informacje o przebudowie są także dostępne na stronie przemiana.katowice.eu w zakładce aktualności.

SUGEROWANE OBJAZDY W KATOWICACH [załącznik – mapa –  „objazdy Katowice”]

Przykładowe warianty objazdów. Relacje:

  • Wrocław/Gliwice -> Giszowiec
    Aby dojechać do Giszowca jadąc autostradą A4 (1) od strony Wrocławia, należy zjechać w kierunku Sosnowca – na ul. Murckowską DK86, następnie zjechać w prawo na ul. Gospodarczą (2) – będzie zmienione pierwszeństwo, następnie ul. Górniczego Dorobku dojechać do skrzyżowania z ul. Szopienicką (4) i skręcić w prawo. Ze względu na spodziewane spiętrzenia w ruchu na objeździe, możliwy będzie również dojazd do Giszowca poprzez dalszą jazdę na wprost autostradą A4 do węzła z ul. Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach, następnie ulicą Obrzeżną Zachodnią do ul. Mikołowskiej i dalej Mysłowicką w Katowicach.
  • Wrocław/Gliwice -> Murcki
    Aby dojechać do Murcek jadąc autostradą A4 (1) od strony Wrocławia, należy zjechać w kierunku Sosnowca – na ul. Murckowską DK86, następnie zjechać w prawo na ul. Gospodarczą (2) i w lewo w kierunku ul. Porcelanowej – będzie zmienione pierwszeństwo, następnie pod wiaduktem i w lewo (3) na ulicę Murckowską i dalej ulicą Pszczyńską.
  • Kraków -> Giszowiec
    Zaleca się zjazd w prawo z autostrady A4 na ulicę Murckowską DK86, następnie należy zjechać w prawo na ul. Gospodarczą (2) – będzie zmienione pierwszeństwo, dalej ul. Górniczego Dorobku dojechać do skrzyżowania z ul. Szopienicką (4) i skręcić w prawo. Możliwy będzie również dojazd do Giszowca poprzez wcześniejszy zjazd z autostrady A4 do węzła z ul. Obrzeżną Zachodnią w Mysłowicach, następnie ulicą Obrzeżną Zachodnią do ul. Mikołowskiej i dalej Mysłowicką w Katowicach.
  • Centrum -> Giszowiec
    Aby dojechać z Centrum – wylot z katowickiego tunelu – do Giszowca, zaleca się jazdę na wprost ulicą Bagienną DK79, następnie w prawo na ulicę Magazynową i dalej z ulicy Magazynowej na prawo na ul. Szopienicką.
  • Sosnowiec S86 -> Giszowiec
    Aby dojechać do Giszowca jadąc od strony Sosnowca, zaleca się zjechać z DK86 na ul. Bagienną (6), następnie skręcić w prawo na ul. Magazynową, dalej z ulicy Magazynowej w prawo na ul. Szopienicką (5), którą będzie można bezpośrednio dojechać do dzielnicy.
  • Giszowiec – Centrum
    Aby dojechać do Centrum zaleca się jazdę ulicą Szopienicka w kierunku węzła z ul. Bagienną (5) i dalej Bagienną bezpośrednio do Centrum.
  • Giszowiec – Kraków A4
    Aby dojechać do autostrady A4 w kierunku Krakowa zaleca się jazdę ulicami Mysłowicką i Mikołowską w Mysłowicach do węzła z ul. Obrzeżną Zachodnią, a następnie ulicą Obrzeżną Zachodnią do autostrady A4.

Dodatkowo na trasach objazdu zmienione zostanie programowanie sygnalizacji świetlnej, a także sytuacja monitorowana, tak, by w razie konieczności wprowadzić np. zmiany w organizacji ruchu polegające na zmianie pierwszeństwa.

OBJAZDY KATOWIC DLA RUCHU TRANZYTOWEGO [załącznik – mapa – „objazdy tranzyt”]

Objazd dla relacji (od/do) Wrocław/Gliwice -> Tychy/Bielsko Biała
Ze względu na zamknięcie zjazdu z autostrady A4 w Katowicach (jadąc od strony Gliwic) w kierunku Tychów, objazd do Tychów zostanie poprowadzony na wprost autostradą A4 – do Mysłowic – do węzła Brzęczkowice, a następnie w prawo – drogą ekspresową S1.

Zalecany objazd dla relacji (od/do) Tychy/Bielsko-Biała <-> Częstochowa

W tym celu oznakowany zostanie zalecany objazd DK 86 z Tychów drogą ekspresową S1 w kierunku węzła autostradowego Brzęczkowice w Mysłowicach i dalej w kierunku węzła Podwarpie (skrzyżowanie drogi ekspresowej S1 z DK86). Analogicznie, jadąc od strony Częstochowy w kierunku Tychów/Bielska-Białej – na węźle Podwarpie z kierunku Siewierza pokazany zostanie zalecany objazd drogą ekspresową S1 poprzez węzeł autostradowy Brzęczkowice do Tychów.

Dodatkowe oznaczenia (dla kierunku Wrocław -> Tychy/Bielsko)

Na autostradzie A4, jadąc od strony Wrocławia, przed węzłem Sośnica zamieszczona zostanie informacja o prowadzonych pracach w Katowicach i możliwości wyboru alternatywnych tras, np. DK 44 przez Mikołów.

Objazdy Katowice:                         Objazdy tranzyt:

wielkość czcionki