Biuletyn Informacji Publicznej strona główna Facebook
 

ZARZĄDZENIE NR 320/910/17
BURMISTRZA MIASTA ŁAZISKA GÓRNE

z dnia 8 maja 2017 r.

w sprawie ogłoszenia konkursów na kandydatów na stanowiska dyrektorów przedszkoli i szkoły, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miejska Łaziska Górne

Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.Dz.U.2016.446 ze zm.) oraz art. 36a ust. 1 i 2 w związku z art.5c pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j.Dz.U.2016.1943 ze zm.) i § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U.2010.60.373 ze zm.)

BURMISTRZ MIASTA ŁAZISKA GÓRNE

zarządza, co następuje:

§ 1. Ogłaszam konkursy na kandydatów na stanowiska dyrektorów następujących przedszkoli i szkoły, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miejska Łaziska Górne:

1. Przedszkole nr 3 im. Przyjaciół Przyrody w Łaziskach Górnych, ul. Zielona 9,

2. Przedszkole nr 4 im. Krainy Uśmiechu w Łaziskach Górnych, ul. Mokierska 4,

3. Przedszkole nr 5 im. Przyjaciół Bohaterów Bajek w Łaziskach Górnych, ul. Chopina 1,

4. Przedszkole nr 6 im. Pod Topolą w Łaziskach Górnych, ul. Wyszyńskiego 27,

5. Szkoła Podstawowa nr 6 z Oddziałami Integracyjnymi im. Jana Pawła II w Łaziskach Górnych, ul. Wyrska 4.

§ 2. Treść ogłoszenia o konkursach określa załącznik do niniejszego zarządzenia.

§ 3. Konkursy przeprowadzone zostaną zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U.2010.60.373 ze zm.).

§ 4. Ogłoszenie o konkursach zostanie zamieszczone na stronie internetowej Gminy Miejskiej Łaziska Górne www.laziska.pl , w Biuletynie Informacji Publicznej www.bip.laziska.pl , na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Łaziskach Górnych oraz na tablicach ogłoszeń szkół i przedszkoli prowadzonych przez Gminę Miejską Łaziska Górne.

§ 5. Wykonanie zarządzenia powierza się Zastępcy Burmistrza Miasta Łaziska Górne.

§ 6. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Burmistrz Miasta

mgr inż. Aleksander Wyra

ŁAZISZCZANIE ZA WEJŚCIEM DO METROPOLII

Zakończyły się konsultacje dotyczące dołączenia naszego miasta do metropolii. Do Urzędu Miejskiego w czasie trwania konsultacji wpłynęło 527 ankiet.

Liczba głosów ważnych: 510

Liczba głosów ważnych – odpowiedź „tak”: 504

Liczba głosów ważnych – odpowiedź „nie”: 6

Liczna głosów nieważnych: 17

Sprawozdanie z przeprowadzonych konsultacji w załączeniu:

INFORMACJA DOTYCZĄCA KONTROLI W ZAKRESIE PRZEPISÓW ZWIĄZANYCH
Z UTRZYMANIEM CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W RAMACH KOMPETENCJI
BURMISTRZA MIASTA

Informuję, że na podstawie art. 5, ust 6 oraz art. 9u ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Urząd Miejski przeprowadzi kontrolę na terenie Miasta Łaziska Górne w zakresie obowiązków wynikających z w/w ustawy w zakresie :

- przestrzegania zapisów regulaminu utrzymania czystości i porządku, jak również obowiązków wynikających z art. 5 ust 1,3,3b oraz ust 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w Gminach tj:

1) wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym,

3) zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie i przepisach wydanych na podstawie art. 4a;

3b) pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi;

5) realizację innych obowiązków określonych w regulaminie.

- posiadania umów oraz dowodów uiszczania opłat za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych (w przypadku nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy).

Zgodnie z art. 6, ust 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach „Właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, oraz właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, wykonując obowiązek określony w art. 5 ust. 1 pkt 3b, są obowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez:

1) gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych lub

2) gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w art. 9b ust. 2

- przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi”.

MOŻLIWOŚĆ NAUKI JĘZYKA ANGIELSKIEGO LUB NIEMIECKIEGO


Poliglotus Katowice zaprasza kobiety i mężczyzn z obszaru woj. śląskiego, w wieku 25 lat i więcej pracujących, posiadających wykształcenie maksymalnie ponadgimnazjalne (średnie) do nauki języka w ramach projektu „Kompetencje ICT i znajomość języków obcych dla mieszkańców Śląska”

W ramach projektu uczestnicy otrzymują 240 godzin zajęć z języka angielskiego lub niemieckiego (w tym podręczniki i 2 egzaminy), co odpowiada standardowo 2 latom nauki w szkole językowej.

SZKOLENIA:

  • Język angielski – 50 grup (600 osób) na poziomie A1-A2, szkolenie 240 godz., 2 egzaminy, podręczniki
  • Język angielski - 12 grup (144 osób) na poziomie B1-B2, szkolenie 240 godz., 2 egzaminy, podręczniki
  • Język niemiecki - 17 grup (204 osób) na poziomie A1-A2, szkolenie 240 godz., 2 egzaminy, podręczniki

Kwota wkładu własnego: 486,00 zł

Ze wszystkimi informacjami na temat projektu można zapoznać się na stronie: www.kursy-slaskie.poliglotus.com.pl

BURMISTRZ MIASTA ŁAZISKA GÓRNE

zaprasza do zgłaszania kandydatur w ramach konkursu do tytułów

ŁAZISZCZANIN ROKU 2017 oraz HONOROWY ŁAZISZCZANIN ROKU 2017

Tytuły Łaziszczanina Roku oraz Honorowego Łaziszczanina Roku przyznawane są szczególnie zasłużonym dla miasta postaciom w ramach obchodów Świętojańskich Dni Łazisk.

Kandydaci do obu tytułów powinni mieć osiągnięcia w przeobrażaniu i kreowaniu rzeczywistości Łazisk Górnych w dziedzinie gospodarczej, społecznej, kulturalno-oświatowej lub samorządowej oraz promować miasto Łaziska Górne na obszarze naszego regionu lub kraju. Łaziszczaninem Roku może zostać osoba mieszkająca na terenie Miasta. Tytuł Honorowego Łaziszczanina Roku można przyznać osobie niemieszkającej w Łaziskach Górnych, ale działającej na rzecz naszego Miasta.

Propozycje kandydatur do tytułów zgłaszać mogą osoby prywatne, zakłady pracy, instytucje, organizacje, związki zawodowe, stowarzyszenia, kluby sportowe.

W zgłoszeniu należy podać m.in.: imię i nazwisko kandydata, adres zamieszkania, krótko scharakteryzować kandydata, opisać jego dotychczasowe działania oraz dołączyć oświadczenie kandydata o wyrażeniu zgody na kandydowanie i przetwarzanie danych zawartych w zgłoszeniu (formularz oświadczenia dostępny w siedzibie Urzędu Miejskiego lub na stronie internetowej www.laziska.pl).

Pisemne zgłoszenia kandydatur należy składać do dnia 26.05.2017 r. do godz. 15.30. w Kancelarii Urzędu Miejskiego (parter) w zaklejonej kopercie z napisem „Łaziszczanin Roku” bądź „Honorowy Łaziszczanin Roku” (o przyjęciu zgłoszenia decyduje data wpływu do Urzędu – zgłoszenia otrzymane po tym terminie nie będą rozpatrywane).

Posiedzenie komisji konkursowej odbędzie się w dniu 30 maja 2017 r. o godz. 12.00. w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Łaziskach Górnych.

Oficjalne ogłoszenie wyników konkursu nastąpi podczas obchodów Świętojańskich Dni Łazisk w dniu 24 czerwca 2017 r.

Aleksander Wyra – Burmistrz Miasta Łaziska Górne

 AKCJA SZCZEPIENIA LISÓW

Śląski Wojewódzki Lekarz Weterynarii informuje, że w dniach 27.04.-07.05.2017r. na terenie całego województwa śląskiego prowadzona będzie akcja szczepienia lisów wolno żyjących przeciwko wściekliźnie. Przynęta, zawierająca szczepionkę dla lisów do wyłożenia, ma postać małych brunatnych krążków o zapachu zepsutej ryby. Zapach przynęty lisy wyczuwają z odległości około 800 metrów. Podczas podjęcia przynęty przez lisa, tym samym przegryzieniu zatopionej w niej kapsułki zawierającej szczepionkę, w wyniku kontaktu szczepionkowego wirusa z błoną śluzową dochodzi do zaszczepienia lisa.

Akcja będzie prowadzona przy użyciu samolotów startujących z lotniska Katowice-Muchowiec. Szczepionka zostanie zrzucona z wysokości około 200 metrów, na obszarze ponad 10 tys. km2 powierzchni zielonych. W sumie na terenie całego województwa śląskiego zostanie wyłożonych 202620 dawek szczepionki (20 dawek szczepionki na 1 km2). Szczepionki będą zrzucane nie tylko nad lasami, ale również nad pozostałymi terenami zielonymi np. pola, łąki, ogródki działkowe. Ponadto w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie (WPKiW) zostanie wyłożonych ręcznie 160 dawek szczepionki.

Śląski Wojewódzki Lekarz Weterynarii apeluje do mieszkańców województwa o nie podnoszenie szczepionek z ziemi. Znalezioną przynętę należy pozostawić w danym miejscu. Należy pamiętać o tym, że „zapach ludzki” pozostawiony na przynęcie sprawia, że staje się ona nieatrakcyjna dla lisa.

Jednocześnie przypominamy, że przez dwa tygodnie po przeprowadzeniu akcji nie powinno się wyprowadzać zwierząt domowych na tereny zielone (lasy, pola, łąki).

Śląski Wojewódzki Lekarz Weterynarii informuje również, że sama przynęta nie jest niebezpieczna dla człowieka. Natomiast w przypadku otwarcia kapsułki, która znajduje się we wnętrzu przynęty, należy niezwłocznie skontaktować się lekarzem medycyny informując go o tym fakcie.

Po kontakcie z płynną zawartością kapsułki należy również bezzwłocznie umyć wodą z mydłem części ciała, które zetknęły się ze szczepionką.

Wprowadzenie akcji doustnego szczepienia lisów przeciwko wściekliźnie sprawdziło się jako najskuteczniejsza metoda zwalczania wścieklizny w Europie, a w województwie śląskim nie odnotowano żadnego przypadku od 2012 roku.

Akcja wykładania szczepionek w województwie śląskim odbywa się od 1995r., dwa razy w ciągu roku: wiosną i jesienią.

Akcje szczepienia lisów wolno żyjących finansowane są z rezerwy budżetu państwa oraz współfinansowane przez Unię Europejską.

Dodatkowo podajemy informację, że na terenie województwa śląskiego w ostatnich latach stwierdzono:

1. w 2003 roku 1 przypadek wścieklizny u zwierząt dzikich,

2. w 2004 roku 2 przypadki wścieklizny u zwierząt,

3. w 2005 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,

4. w 2006 roku 1 przypadek wścieklizny u nietoperza,

5. w 2007 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,

6. w 2008 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,

7. w 2009 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,

8. w 2010 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,

9. w 2011 roku 1 przypadek wścieklizny u lisa wolno żyjącego,

10. w 2012 roku 1 przypadek wścieklizny u psa,

11. w 2013 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,

12. w 2014 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,

13. w 2015 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny,

14. w 2016 roku nie stwierdzono przypadków wścieklizny.

Wszelkie dodatkowe informacje w ww. sprawie będą udzielane pod numerem telefonu: 32 42 88 611.

WNIOSKI O PRZYZNANIE NAGRÓD BURMISTRZA MIASTA

Burmistrz Miasta przypomina, że z dniem 15 maja 2017 r. mija termin składania wniosków o przyznanie nagród Burmistrza Miasta Łaziska Górne:

  • dla zawodników za osiągnięte wyniki sportowe, trenerów oraz innych osób wyróżniających się w działalności sportowej.

Nagrody i wyróżnienia przyznawane są dla zawodników, którzy osiągnęli wysokie wyniki w międzynarodowym lub krajowym współzawodnictwie sportowym, dla trenerów lub innych osób wyróżniających się osiągnięciami w działalności sportowej lub za całokształt osiągnięć w działalności sportowej.

  • za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.

Nagroda jest przyznawana za szczególne osiągnięcia lub za całokształt dokonań w twórczości artystycznej, upowszechniania i popularyzacji kultury, organizowaniu działalności kulturalnej i ochronie kultury.

Nagroda może być przyznana twórcom, artystom, organizatorom i promotorom działalności kulturalnej, pracownikom instytucji kultury, nauczycielom oraz podmiotom prowadzącym działalność kulturalną związaną z miastem Łaziska Górne.

Wnioski należy składać w Kancelarii Urzędu Miejskiego.

BADANIA PROWADZONE PRZEZ URZĄD STATYSTYCZNY W KATOWICACH
W KWIETNIU I MAJU

Urząd Statystyczny w Katowicach informuje, że w kwietniu oraz maju na terenie województwa śląskiego prowadzone będą trzy badania ankietowe: „Europejskie badanie warunków życia ludności”, „Uczestnictwo w podróżach krajowych/zagranicznych” oraz „Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w gospodarstwach domowych”.

Od 3 kwietnia do 31 maja prowadzone jest badanie ankietowe pt. „Europejskie badanie warunków życia ludności”. Badanie realizowane jest przez sieć ankieterską, techniką bezpośredniego wywiadu z respondentem z użyciem formularza papierowego (PAPI) oraz bezpośredniego wywiadu z respondentem ze wspomaganiem komputerowym (CAPI).

Drugie z badań będzie dotyczyło tematu „Uczestnictwo w podróżach krajowych/zagranicznych”. Badanie jest prowadzone w dniach 1-20 kwietnia przez sieć ankieterską, techniką bezpośredniego wywiadu z respondentem ze wspomaganiem komputerowym (CAPI) oraz bezpośredniego wywiadu z respondentem z użyciem formularza papierowego (PAPI).

Ostatnie z badań ankietowych to „Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w gospodarstwach domowych”. Prowadzone będzie od 3 kwietnia do 12 maja przez sieć ankieterską, techniką bezpośredniego wywiadu z respondentem ze wspomaganiem komputerowym (CAPI) oraz bezpośredniego wywiadu z respondentem z użyciem formularza papierowego (PAPI).

Na terenie województwa śląskiego badanie realizują ankieterzy statystyki publicznej – pracownicy Urzędu Statystycznego w Katowicach. Każdy ankieter posiada legitymację służbową oraz upoważnienie do przeprowadzania badań ankietowych. Tożsamość ankietera można sprawdzić pod numerem tel. 32 77 91 291 lub 695 255 244, a także drogą elektroniczną: d.gwozdz@stat.gov.pl.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI

z dnia 4 kwietnia 2017 r.

w sprawie zarządzenia środków związanych z wystąpieniem wysoce zjadliwej
grypy ptaków

Na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2014 r. poz. 1539, z 2015 r. poz. 266 i 470 oraz z 2016 r. poz. 1605) zarządza się, co następuje:

§ 1. 1. W związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków wywołanej wirusem grypy A podtypu H5 i H7, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

1) zakazuje się:

a) pojenia drobiu oraz ptaków utrzymywanych przez człowieka wodą ze zbiorników, do których dostęp mają dzikie ptaki,

b) wnoszenia i wwożenia na teren gospodarstwa, w którym jest utrzymywany drób, zwłok dzikich ptaków lub tusz ptaków łownych;

2) nakazuje się:

a) utrzymywanie drobiu w sposób ograniczający jego kontakt z dzikimi ptakami,

b) zgłaszanie do powiatowego lekarza weterynarii miejsc, w których jest utrzymywany drób lub inne ptaki, z wyłączeniem ptaków utrzymywanych stale w pomieszczeniach mieszkalnych,

c) utrzymywanie drobiu w sposób wykluczający jego dostęp do zbiorników wodnych, do których dostęp mają dzikie ptaki,

d) przechowywanie paszy dla ptaków w sposób zabezpieczający przed kontaktem z dzikimi ptakami oraz ich odchodami,

e) karmienie i pojenie drobiu oraz ptaków utrzymywanych w niewoli w sposób zabezpieczający paszę i wodę przed dostępem dzikich ptaków oraz ich odchodami,

f) wyłożenie mat dezynfekcyjnych przed wejściami i wyjściami z budynków inwentarskich, w których jest utrzymywany drób, w liczbie zapewniającej zabezpieczenie wejść i wyjść z tych budynków – w przypadku ferm, w których drób jest utrzymywany w systemie bezwybiegowym,

g) stosowanie przez osoby wchodzące do budynków inwentarskich, w których jest utrzymywany drób, odzieży ochronnej oraz obuwia ochronnego, przeznaczonych do użytku wyłącznie w danym budynku – w przypadku ferm, w których drób jest utrzymywany w systemie bezwybiegowym,

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1906). Dziennik Ustaw – 2 – Poz. 722

h) stosowanie przez osoby wykonujące czynności związane z obsługą drobiu zasad higieny osobistej, w tym mycie rąk przed wejściem do budynków inwentarskich,

i) oczyszczanie i odkażanie sprzętu i narzędzi używanych do obsługi drobiu przed każdym ich użyciem,

j) powstrzymanie się przez osoby, które w ciągu ostatnich 72 godzin uczestniczyły w polowaniu na ptaki łowne, od wykonywania czynności związanych z obsługą drobiu,

k) dokonywanie codziennego przeglądu stad drobiu wraz z prowadzeniem dokumentacji zawierającej w szczególności informacje na temat liczby padłych ptaków, spadku pobierania paszy lub nieśności.

2. Posiadacz drobiu zawiadamia organ Inspekcji Weterynaryjnej albo najbliższy podmiot świadczący usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej o wystąpieniu u drobiu następujących objawów klinicznych:

1) zwiększonej śmiertelności;

2) znaczącego spadku pobierania paszy i wody;

3) objawów nerwowych takich jak: drgawki, skręty szyi, paraliż nóg i skrzydeł, niezborność ruchów;

4) duszności;

5) sinicy i wybroczyn;

6) biegunki;

7) nagłego spadku nieśności.

3. Dzierżawcy lub zarządcy obwodów łowieckich zgłaszają organowi Inspekcji Weterynaryjnej albo najbliższemu podmiotowi świadczącemu usługi z zakresu medycyny weterynaryjnej przypadki zwiększonej śmiertelności dzikich ptaków.

§ 2. Traci moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 grudnia 2016 r. w sprawie zarządzenia środków związanych z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków (Dz. U. poz. 2091).

§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi: K. Jurgiel

PROGRAM SMOG PLUS

Burmistrz Miasta Łaziska Górne informuje, że Wojewódzki Fundusz ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach ogłosił Program „SMOG STOP”, w ramach programu istnieje możliwość uzyskania dofinansowania na: wymianę źródła ciepła w budynku mieszkalnym, zabudowę systemów grzewczych z udziałem odnawialnych źródeł energii, docieplenie przegród budowlanych oraz wymianę okien i drzwi.

Program skierowany jest do osób fizycznych będących właścicielami i współwłaścicielami jednorodzinnego budynku mieszkalnego, który został oddany do użytkowania.

Dofinansowaniem objęta jest:

- wymiana, modernizacja lub budowa wewnętrznych instalacji centralnego ogrzewania, wymiana źródeł ciepła przeznaczonych do ogrzewania pomieszczeń lub ogrzewania pomieszczeń
i przygotowania ciepłej wody użytkowej, w istniejących obiektach na bardziej efektywne
i energetyczne. W zakresie wymiany źródeł ciepła na opalane biomasą lub paliwem stałym dofinansowanie udzielane jest wyłącznie na kotły opalane paliwem stałym z automatycznym załadunkiem, spełniające wymogi 5 klasy wg. kryteriów zawartych w normie PN EN303-5:2012 lub kotły opalane biomasą, spełniające wymogi 5 klasy, wg kryteriów zawartych w normie PN EN303-5:2012,

- zabudowa systemów grzewczych z udziałem odnawialnych źródeł energii służących do podgrzewu ciepłej wody użytkowej, wyłącznie takich jak pompy ciepła lub kolektory słoneczne posiadające zgodność z normą PN-EN 12975 – 1, potwierdzoną sprawozdaniem z badań przeprowadzonych zgodnie z normą PN-EN 12975-2 lub PN-EN ISO 9806 lub europejskim znakiem jakości „Solar Keymark”,

- zastosowanie rozwiązań technicznych mających na celu zwiększenie oszczędności energii
w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych, do użytkowania których przystąpiono przed 16.12.202r.: docieplenie przegród budowlanych, wymiana okien i drzwi.

Wnioski o dofinansowanie należy składać w siedzibie Funduszu w terminie od dnia 15.05.2017r. do dnia 26.05.2017r.

Przy udzieleniu dofinansowania pod uwagę będą brane koszty poniesione w okresie od dnia 01.01.2017r. do dnia 31.05.2017r. wyłącznie.

Za koszty zadania zostaną uznane wyłącznie wydatki udokumentowane fakturami z zastosowaniem 8% stawki podatku Vat. Nie będą uznane za koszty zadania wydatki związane z samodzielnym zakupem materiałów oraz samodzielnym montażem urządzeń.

Maksymalna wysokość dotacji wyniesie 25% kosztów zadania lecz nie więcej niż:

- 4 500zł na kocioł opalany paliwem stałym, spełniający wymogi 5 klasy wg kryteriów zawartych
w normie PN EN303-5:2012,

- 3 000zł na kocioł gazowy i olejowy,

- 4 500zł na kocioł opalany biomasą spełniający wymogi 5 klasy, wg kryteriów zawartych w normie PN EN303-5:201225:2012,

- 2 500zł na kocioł elektryczny,

- 2 000zł na wymiennik ciepła/opłata przyłączeniowa do sieci cieplnej,

- 7 500zł na powietrzną pompę ciepła,

- 5 000zł budowa, modernizacja lub wymiana instalacji c.o.

- 2 250zł kolektory słoneczne (podgrzewanie c.w.u.) posiadające zgodność z normą PN-EN 12975 – 1, potwierdzoną sprawozdaniem z badań przeprowadzonych zgodnie z normą PN-EN 12975-2 lub PN-EN ISO 9806 lub europejskim znakiem jakości „Solar Keymark”,

- 4 500zł powietrzna pompa ciepła (podgrzewanie c.w.u.),

- 7 500zł pompa ciepła (podgrzewanie c.w.u.) gruntowa i pozostałe,

- 3 750 zł termomodernizacja w zakresie docieplenia ścian,

- 2 250zł termomodernizacja w zakresie docieplenia stropodachów i dachów,

- 3 000 zł termomodernizacja w zakresie wymiany okien i drzwi zewnętrznych.

Dalsze, szczegółowe informacje o Programie, w tym regulamin Programów oraz wniosek dostępne są na stronie internetowej WFOŚiGW pod adresem: http://www.wfosigw.katowice.pl/15-obszary-finansowania/2071-likwidacja-niskiej-emisji-program-smog-stop.html

Oraz pod numerem telefonu WFOŚiGW: 32 60 32 252

Otrzymanie dofinansowania z WFOŚiGW nie blokuje możliwości ubiegania się o dotację celową z budżetu gminy Łaziska Górne na inwestycje związane z modernizacją kotłowni czy zakupem i montażem urządzeń wytwarzających ciepło pochodzące z odnawialnych źródeł energii. Dodatkowych informacji udzielają w tym zakresie pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Łaziskach Górnych: 32 324 80 45.

SYSTEM DOKUMENTY ZASTRZEŻONE


System DOKUMENTY ZASTRZEŻONE chroni osoby, które utraciły swoje dokumenty tożsamości. Ogranicza możliwość ich późniejszego wykorzystania do celów przestępczych popełnianych w imieniu i na szkodę osoby, która dokumenty utraciła.

Należy pamiętać, że wobec liczny prób wyłudzeń z wykorzystaniem cudzej tożsamości, samo zgłoszenie utraty dokumentów na Policji czy w urzędzie już nie wystarcza!

Powinno się jak najszybciej, dla własnego bezpieczeństwa oraz ochrony swojego mienia, zgłosić to w Banku, składając stosowny wniosek o dokonanie zastrzeżenia w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.

Zastrzeganie jest możliwe w bankach (osobiście - w kilkunastu tysiącach placówek w całym kraju oraz telefonicznie - o ile ktoś jest klientem baku, który wdrożył już taką usługę), a także za pośrednictwem konta na portalu bik.pl (o ile założono je jeszcze przed utratą dokumentów).

Więcej na stronach: www.dokumentyzastrzezone.pl

PROGRAM POMOCY DZIECIOM


Program Pomocy Dzieciom jest skierowany do rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, opiekujących się dziećmi, które wskutek choroby lub wypadku znalazły się w ciężkim stanie klinicznym. Są to dzieci wymagające wsparcia funkcji życiowych za pomocą respiratora bądź koncentratora tlenu, karmienia dojelitowego lub pozajelitowego, innych całodobowych specjalistycznych zabiegów opiekuńczych i pielęgnacyjnych.

Chcemy pomóc tym, którzy ze swym cierpieniem i ogromnymi problemami pozostają osamotnieni. Utworzyliśmy fundusz pomocy stypendialnej aby zebrane środki rozdysponować wśród najbardziej potrzebujących. Procedury programu zostały przez nas tak zaplanowane, by w jak najmniejszym stopniu obciążały wnioskodawców i stypendystów. Osoby ubiegające się o przyznanie świadczenia składają drogą elektroniczną wniosek, do którego nie są załączane żadne dokumenty. Dopiero po analizie wniosków kontaktujemy się z rodzinami, wstępnie zakwalifikowanymi do programu, które kompletują potrzebną dokumentację i przesyłają nam do weryfikacji.

Wysokość stypendium jest ustalana indywidualnie dla każdej z rodzin - jest ono przyznawane na okres jednego roku z możliwością kontynuacji. Przyznane świadczenie pieniężne (stypendium) nie wymaga żadnego rozliczania i dokumentowania wydatków. O przeznaczeniu uzyskanych w ten sposób środków decyduje rodzina.

Jednym z kluczowych założeń Programu jest dążenie do trwałej poprawy sytuacji życiowej stypendystów, na przykład poprzez zmianę warunków mieszkaniowych czy też podwyższenie kwalifikacji zawodowych zarobkujących członków rodziny.

Wnioski przyjmujemy do dnia 9.04.2017 roku.

Jeśli Twoje dziecko znajduje się w ciężkim stanie klinicznym, wymaga całodobowych specjalistycznych zabiegów opiekuńczych i pielęgnacyjnych, a Twoja rodzina znajduje się w trudnej sytuacji finansowej, jesteś potencjalnym adresatem naszego stypendium. Wszystkie informacje na stronie internetowej: www.dla-dzieci.spes.org.pl

Stowarzyszenie na Rzecz Niepełnosprawnych SPES Organizacja Katolicka Organizacja Pożytku Publicznego 1% KRS: 00000 14574 Katowice ∙ ul. Kościuszki 46 ∙ tel. 32 205 38 80 www.spes.org.pl e-mail: spes@spes.org.pl

PUNKT NIEODPŁANEJ POMOCY PRAWNEJ

Minął już ponad rok od wprowadzenia systemu nieodpłatnych porad prawnych. Profesjonalna pomoc prawna stała się łatwiej dostępna dla uprawnionych osób i to najbliżej ich miejsca zamieszkania. Wiedza płynąca z poradnictwa stanowi realny obraz tego, z czym borykają się obywatele i jakie problemy napotykają w codziennym życiu.

Obywatele często nie znają nawet podstawowych swoich uprawnień. Mają problem ze zrozumieniem pism, jakie otrzymują i sformułowaniem własnych. Nieznajomość przepisów prawnych prowadzi niejednokrotnie do wielkich tragedii, konfliktów rodzinnych, problemów finansowych, wkraczania w świat przestępczy, a co gorsza w labirynt niezrozumiałych norm prawnych, z którego nie każdy obywatel potrafi odnaleźć właściwą drogę.

W ubiegłym roku prawnicy działający z ramienia Stowarzyszenia DOGMA udzielili łącznie 6154 porad prawnych. Dane statystyczne dobitnie wskazują, że zapotrzebowanie na nieodpłatną pomoc prawną jest w Polsce znaczne.

Nota o Stowarzyszeniu:

Stowarzyszenie Na Rzecz Poradnictwa Obywatelskiego DOGMA z/s w Mikołowie od 13 lat realizuje szereg inicjatyw obywatelskich nakierowanych na poszerzenie świadomości prawnej społeczeństwa oraz dostępu do bezpłatnych porad prawnych i obywatelskich.

W 2016 roku DOGMA prowadziła 23 Punkty Nieodpłatnej Pomocy Prawnej (dalej PNPP), z czego 3 znajdowały się w granicach administracyjnych woj. małopolskiego – powiat chrzanowski oraz 2 w woj. dolnośląskim – w powiecie bolesławieckim, a pozostałe ulokowane były na terenie woj. śląskiego. Dla porównania: ilość PNPP prowadzonych w 2016 r. przez NGO w całym kraju wynosiła 642. W ubiegłym roku prawnicy działający z ramienia Stowarzyszenia DOGMA udzielili łącznie 6154 porad prawnych (dla porównania w I półroczu 2016 r. - 2880 porad), co oznacza, iż średnio PNPP prowadzony przez Stowarzyszenie udzielił 267 porad prawnych w skali całego roku (a więc statystycznie 22 porad w miesiącu).

W 2017 roku Stowarzyszeniu powierzono realizację dyżurów nieodpłatnych porad prawnych w 33 punktach. Obecnie DOGMA w ramach swojej statutowej działalności współpracuje z 50 prawnikami, specjalizującymi się w różnych dziedzinach prawa.

BEZPŁATNE KONSULTACJE Z ZAKRESU ULG I UPRAWNIEŃ PODATKOWYCH PRZYSŁUGUJĄCYCH OSOBOM NIEPEŁNOSPRAWNYM I ICH RODZINOM

Od 21 marca do 27 kwietnia bieżącego roku we wtorki i czwartki w godzinach od 9.00 do 15.00 Doradcy Podatkowi ze Śląskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych będą prowadzili bezpłatne konsultacje z zakresu ulg i uprawnień podatkowych przysługujących osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom.

Doradcy podatkowi będą dyżurować pod telefonem komórkowym 513 152 218, pod którym osoby niepełnosprawne mogą uzyskać informacje o przysługujących im ulgach i uprawnieniach podatkowych. Na życzenie osoby niepełnosprawnej doradca podatkowy będzie oddzwaniał na własny koszt.

„Doradcy Podatkowi Niepełnosprawnym" to ósma tego typu wspólna akcja Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego oraz Samorządu Doradców Podatkowych - Oddział Śląski. Wydarzenie zostało objęte patronatem Wojciecha Saługi - Marszałka Województwa Śląskiego.

APEL DO HODOWCÓW DROBIU MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI ORAZ GŁÓWNEGO LEKARZA WETERYNARII

Szanowni Państwo!

Wirus wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI), podtypu H5N8 – nie jest groźny dla ludzi, ale jest bardzo szkodliwy dla gospodarki i niebezpieczny dla Waszych gospodarstw. Główną przyczyną rozprzestrzeniania się wirusa grypy ptaków H5N8 są zarażone dzikie ptaki. Niestety przyczyną bywa też człowiek i dlatego przypominamy o podstawowych zasadach postępowania.

Należy bezwzględne przestrzegać zasady bioasekuracji:

̵ zabezpieczyć paszę przed dostępem zwierząt dzikich;

̵ nie karmić drobiu na zewnątrz budynków, w których drób jest utrzymywany;

̵ nie poić drobiu oraz ptaków utrzymywanych przez człowieka wodą ze zbiorników, do których dostęp mają dzikie ptaki;

̵ stosować w gospodarstwie odzież i obuwie ochronne oraz po każdym kontakcie z drobiem lub dzikimi ptakami umyć ręce wodą z mydłem;

̵ stosować maty dezynfekcyjne w wejściach i wyjściach z budynków, w których utrzymywany jest drób;

̵ przetrzymywać drób w przeznaczonych do tego celu pomieszczeniach bez możliwości swobodnego poruszania się po otwartym wybiegu.

Przypominamy też, że za brak stosowania zasad bioasekuracji będą nakładane kary administracyjne.

INFORMACJA DOTYCZĄCA KOLONII LETNICH NAD MORZEM

SERWIS INFORMACYJNY SMS REJONOWEGO PRZEDSIĘBIORSTWA WODOCIĄGÓW
I KANALIZACJI TYCHY S.A.

Rejonowe Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Tychach Informuje, że uruchomiło możliwość przekazywania informacji za pomocą systemu informacyjnego SMS. Mogą z niego korzystać wszyscy, nie tylko Ci, którzy posiadają podpisaną umowę o dostarczanie wody z RPWiK Tychy S.A., ale także mieszkańcy budynków wielolokalowych.

Aktywacja tej usługi pozwala na otrzymywanie informacji dotyczących m.in. awarii lub zakłóceń w dostawie wody.

Aby uruchomić bezpłatną usługę, należy skorzystać z interaktywnego formularza znajdującego się na stronie RPWiK Tychy S.A.

Link do formularza: ibok.rpwik.tychy.pl/subskrypcja

INFORMACJA URZĘDU MIEJSKIEGO

W związku z zamiarem umieszczenia na Pomniku Ofiar Faszyzmu, znajdującym się na skrzyżowaniu ulic: Świerczewskiego, Pstrowskiego i Mikołowskiej, tablic upamiętniających mieszkańców naszego miasta, którzy polegli we wrześniu 1939 roku, prosimy mieszkańców o zgłaszanie w formie pisemnej na adres Urzędu Miejskiego w Łaziskach Górnych, plac Ratuszowy 1, 43-170 Łaziska Górne danych poległych łaziszczan (imię, nazwisko, data urodzenia i data śmierci) w terminie do dnia 31 marca 2017 roku.

INFORMACJA PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ

Państwowa Komisja Wyborcza przypomina: Zadbaj o to, żeby być ujętym w stałym rejestrze wyborców!

Więcej szczegółów w załączniku.

OBWIESZCZENIE
WOJEWODY ŚLĄSKIEGO
z 13 stycznia 2017 roku
O KWALIFIKACJI WOJSKOWEJ w 2017 roku

Na podstawie art. 32 ust. 1 i ust.3, art. 35 ust .1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. z 23 września 2016 r. Dz.U. z 2016 r., poz.1534 z późn. zm.) § 3 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 listopada 2009 r. w sprawie kwalifikacji wojskowej (Dz.U. Nr 202, poz. 1566 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 września 2016 r. w sprawie przeprowadzenia kwalifikacji wojskowej w 2017 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 1657) informuje się co następuje:

1. W okresie od dnia 30 stycznia do dnia 28 kwietnia 2017 roku przeprowadzona zostanie terenie województwa śląskiego kwalifikacja wojskowa.

2. Do stawienia się do kwalifikacji wojskowej w miejscu i terminie określonym w pkt. 3 wzywa się:

a) mężczyzn urodzonych w 1998 r.;

b) mężczyzn urodzonych w latach 1993-1997, którzy nie posiadają określonej kategorii zdolności do czynnej służby wojskowej;

c) osoby urodzone w latach 1996–1997, które:

-zostały uznane przez powiatowe komisje lekarskie za czasowo niezdolne do czynnej służby wojskowej ze względu na stan zdrowia, jeżeli okres tej niezdolności upływa przed zakończeniem kwalifikacji wojskowej,

-zostały uznane przez powiatowe komisje lekarskie za czasowo niezdolne do czynnej służby wojskowej ze względu na stan zdrowia, jeżeli okres tej niezdolności upływa po zakończeniu kwalifikacji wojskowej, i złożyły w trybie art. 28 ust. 4 i 4b ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, wniosek o zmianę kategorii zdolności do czynnej służby wojskowej przed zakończeniem kwalifikacji wojskowej,

d) kobiety urodzone w latach 1993-1998, posiadające kwalifikacje przydatne do czynnej służby wojskowej oraz kobiety pobierające naukę w celu uzyskania tych kwalifikacji, które w roku szkolnym lub akademickim 2016/2017 kończą naukę w szkołach lub uczelniach medycznych i weterynaryjnych oraz na kierunkach psychologicznych albo będące studentkami lub absolwentkami tych szkół lub kierunków, o których mowa w § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie wskazania grup kobiet poddawanych obowiązkowi stawienia się do kwalifikacji wojskowej (Dz.U. Nr 54, poz. 321),

e) osoby, które ukończyły 18 lat życia i zgłosiły się ochotniczo do pełnienia służby wojskowej jeżeli nie posiadają określonej kategorii zdolności do czynnej służby wojskowej.

3. Kwalifikacja wojskowa dla osób wymienionych w pkt 2 zamieszkałych stale lub przebywających czasowo ponad trzy miesiące na terenie miast: Łaziska Górne, Mikołów i Orzesze; gmin: Ornontowice i Wyry – przeprowadzona zostanie w Mikołowie, w budynku przy ul. Konstytucji 3 Maja 18 w okresie od dnia 21 marca do dnia 11 kwietnia 2017 r., od poniedziałku do piątku w godzinach od 1400 do 1700.

4. Osoba stawiająca się do kwalifikacji wojskowej po raz pierwszy przedstawia:

a) wójtowi lub burmistrzowi (prezydentowi miasta): dowód osobisty lub inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości, dokument potwierdzający przyczyny niestawienia się do kwalifikacji wojskowej, jeśli stawienie się do kwalifikacji wojskowej w terminie określonym w wezwaniu nie było możliwe,

b) powiatowej komisji lekarskiej - posiadaną dokumentację medyczną w tym wyniki badań specjalistycznych przeprowadzonych w okresie dwunastu miesięcy przed dniem stawienia się do kwalifikacji wojskowej zgodnie z art.26 ust.1b ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej,

c) wojskowemu komendantowi uzupełnień - aktualną fotografię o wymiarach 3x4 cm bez nakrycia głowy, dokumenty potwierdzające poziom wykształcenia lub pobieranie nauki oraz posiadane kwalifikacje zawodowe, potwierdzenie zgłoszenia się do rejestracji w przypadku wprowadzenia takiego obowiązku.

5. Osoba, która stawała już do kwalifikacji wojskowej i ubiega się o zmianę kategorii zdolności do czynnej służby wojskowej, przedstawia:

a) wójtowi lub burmistrzowi (prezydentowi miasta): dowód osobisty lub inny dokument pozwalający na ustalenie tożsamości, dokument potwierdzający przyczyny niestawienia się do kwalifikacji wojskowej, jeśli stawienie się do kwalifikacji wojskowej w terminie określonym w wezwaniu nie było możliwe;

b) powiatowej komisji lekarskiej – posiadaną dokumentację medyczną w tym wyniki badań specjalistycznych przeprowadzonych w okresie dwunastu miesięcy przed dniem stawienia się do kwalifikacji wojskowej zgodnie z art. 26 ust. 1b ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej,

c) wojskowemu komendantowi uzupełnień – wojskowy dokument osobisty, dokumenty potwierdzające poziom wykształcenia lub pobieranie nauki oraz posiadane kwalifikacje zawodowe.

6. Obwieszczenie niniejsze stanowi wezwanie do kwalifikacji wojskowej dla osób wymienionych w pkt.2. Nieotrzymanie wezwania imiennego nie zwalnia osoby podlegającej kwalifikacji wojskowej od obowiązku stawienia się w terminie i miejscu wskazanym w obwieszczeniu.

7. Osoba podlegająca kwalifikacji wojskowej, która z ważnych przyczyn nie może stawić się do kwalifikacji wojskowej w wyznaczonym terminie i miejscu, obowiązana jest zawiadomić o tym wójta lub burmistrza (prezydenta miasta), właściwego ze względu na miejsce pobytu stałego lub pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące, najpóźniej w dniu, w którym była obowiązana stawić się do kwalifikacji wojskowej, dołączając jednocześnie dokumenty potwierdzające przyczyny niestawienia się. Po ustaniu przyczyn niestawiennictwa osoba podlegająca kwalifikacji wojskowej powinna niezwłocznie zgłosić się do właściwego wójta lub burmistrza (prezydenta miasta), który wyznacza jej termin i miejsce stawienia się do kwalifikacji wojskowej.

8. Osoby podlegające kwalifikacji wojskowej, o których mowa w art.26 ust. 1c ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, mogą spełnić obowiązek stawienia się do kwalifikacji wojskowej za pośrednictwem upoważnionej osoby, która przedstawia komisji lekarskiej wypis z treści orzeczenia stwierdzającego niezdolność do pracy lub stopień niepełnosprawności tej osoby.

9. Osoby podlegające kwalifikacji wojskowej, które po rozpoczęciu kwalifikacji wojskowej na danym terenie zamierzają zmienić miejsce pobytu stałego lub pobytu czasowego trwającego ponad trzy miesiące, stawiają się do kwalifikacji wojskowej przed opuszczeniem miejsca dotychczasowego pobytu.

10. W razie niestawienia się do kwalifikacji wojskowej bez uzasadnionej przyczyny, wójt lub burmistrz (prezydent miasta) z urzędu albo na wniosek przewodniczącego powiatowej komisji lekarskiej lub wojskowego komendanta uzupełnień nakłada na osobę podlegającą kwalifikacji wojskowej grzywnę w celu przymuszenia albo zarządzi przymusowe doprowadzenie przez Policję do kwalifikacji wojskowej w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

11. Niestawienie się do kwalifikacji wojskowej przed wójtem lub burmistrzem (prezydentem miasta) przed właściwą komisją lekarską lub wojskowym komendantem uzupełnień w określonym terminie i miejscu lub odmowa poddania się badaniom lekarskim albo nieprzedstawienie dokumentów, których przedstawienie zostało nakazane, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności (art. 224 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej).

12. Do kwalifikacji wojskowej za pośrednictwem wojskowego komendanta uzupełnień mogą stawić się osoby ubiegające się o zmianę kategorii zdolności do czynnej służby wojskowej A lub B oraz ochotnicy, w tym kobiety, do końca roku kalendarzowego, w którym kończą 24 lata życia, niezależnie od posiadanych kwalifikacji i wykształcenia, jeżeli ukończyli co najmniej 18 lat życia.

Wojewoda Śląski

(-) Jarosław Wieczorek

 INFORMACJA NA TEMAT BADAŃ PROWADZONYCH PRZEZ URZĄD STATYSTYCZNY

Poniżej zamieszczamy ulotki informacyjne na temat badań ankietowych, prowadzonych aktualnie przez Urząd Statystyczny na terenie województwa śląskiego.

PROJEKT „KWALIFIKACJE ZAWODOWE GWARANCJĄ UDANEGO POWROTU NA RYNEK PRACY"

Zapraszamy do udziału w projekcie „Kwalifikacje zawodowe gwarancją udanego powrotu na rynek pracy" w ranach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego,

Projekt skierowany jest do mieszkańców województwa śląskiego w wieku powyżej 29 roku życia, o niskich kwalifikacjach, z wykształceniem co najwyżej średnim, pozostających bez pracy, w szczególności:

  • osób długotrwale bezrobotnych,
  • kobiet,
  • osób niepełnosprawnych,
  • osób powyżej 50 roku życia.

W ramach projektu oferujemy:

  • doradztwo zawodowe,
  • szkolenia zawodowe m.in. z zakresu księgowości, kadr i płac, projektowania stron internetowych, magazyniera z uprawnieniami na wózki widłowe lub pracownika biurowego z certyfikatem ECCC,
  • 5 miesięczne staże zawodowe - płatne,
  • pośrednictwo pracy.

Za udział w szkoleniach i stażach zawodowych wszystkim uczestnikom będzie wypłacane stypendium szkoleniowe i stażowe.

Wszystkie kursy i szkolenia zostaną zakończone egzaminem zewnętrznym w zakresie zdobywania poszczególnych kwalifikacji oraz wydaniem certyfikatu.

Dla najlepszych stażystów gwarancja zdobycia zatrudnienia po udziale w projekcie.

Udział w projekcie jest bezpłatny.

Szczegółowe informacje o projekcie oraz rekrutacji znajdują się na stronie: www.powrotnarynek.eurosolutions.pl

Biuro projektu: Katowice, ul. Dąbrowskiego 22, pok. 301 III piętro, tel. 510 299 124.

 SYSTEM INFORMACJI O TERENIE - GIS

Przedstawiamy samouczki dot. obsługi geoportalu GIS w postaci krótkich filmów instruktażowych, dotyczących najważniejszych funkcjonalności, które mogą być przydatne dla każdego użytkownika.

Celem projektu była budowa zintegrowanego systemu zarządzania Gminami Powiatu Mikołowskiego i Powiatem Mikołowskim w oparciu o system informacji o terenie (GIS).

Filmy zostały opublikowane na youtube pod niżej podanymi linkami lub bezpośrednio na stronie http://gis.mikolow.eu/ O projekcie – Pliki do pobrania – Samouczki.

Poniżej znajdą Państwo adresy przenoszące do samouczków oraz informację o zawartości poszczególnych modułów:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLqiXpltZnFqqgX7VDnOCETTobI4GBUg67

http://gis.mikolow.eu/web/start/samouczki

http://gis.mikolow.eu/web/start/o-projekcie/pliki-do-pobrania

INFORMACJA DLA HODOWCÓW DROBIU

Główny Lekarz Weterynarii informuje o występowaniu wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI), podtypu H5N8 u ptaków dzikich (Polska, Chorwacja, Szwajcaria, Dania, Holandia), jak i drobiu (Polska, Niemcy, Węgry, Austria, Dania).

Wobec powyższego hodowcy drobiu powinni zachowywać szczególną ostrożność i stosować odpowiednie środki bioasekuracji minimalizujące ryzyko przeniesienia wirusa grypy ptaków do gospodarstwa, w szczególności:

- zabezpieczyć paszę przed dostępem zwierząt dzikich;

- nie karmić drobiu na zewnątrz budynków, w których drób jest utrzymywany;

- stosować w gospodarstwie odzież i obuwie ochronne oraz po każdym kontakcie z drobiem lub dzikimi ptakami umyć ręce wodą z mydłem;

- stosować maty dezynfekcyjne w wejściach i wyjściach z budynków w których utrzymywany jest drób

Hodowco !!!

Pamiętaj o zgłaszaniu niezwłocznie do odpowiednich osób i instytucji (lekarz weterynarii prywatnej praktyki, powiatowy lekarz weterynarii, wójt/burmistrz/prezydent miasta) podejrzenia wystąpienia choroby zakaźnej drobiu (spadek nieśności, nagłe, zwiększone padnięcia drobiu)

Objawy kliniczne wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) u drobiu

Depresja, gwałtowny spadek/ utrata produkcji jaj, miękkie skorupy jaj, objawy nerwowe, zasinienie i obrzęk grzebienia i dzwonków, silne łzawienie, obrzęk zatok podoczodołowych, kichanie, duszność, biegunka. Padnięcia ptaków mogą być nagłe, bez widocznych objawów. Śmiertelność może dochodzić do 100%.

 INTERNETOWE BIURO OBSŁUGI KLIENTA RPWiK W TYCHACH


RPWiK Tychy S.A. informuje, iż do dyspozycji klientów posiadających podpisaną umowę o zaopatrzenie w wodę, przekazało Internetowe Biuro Obsługi Klienta (www.ibok.rpwik.tychy.pl), które pozwala na skorzystanie z opcji e-odczytu i e-faktury, dostępu do aktualnych informacji dotyczących indywidualnego konta - rozliczeń, analiz, prowadzonych spraw, wiadomości SMS oraz na dokonywanie płatności elektronicznych.

Skorzystanie z usług e-odczytu i e-faktury pozwala na obniżenie opłaty abonamentowej.

KRAJOWA MAPA ZAGROŻEŃ BEZPIECZEŃSTWA

Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa to interaktywna mapa, która pozwala przekazywać Policji informacje o niebezpiecznych miejscach w okolicy.

Każdy może skorzystać z Mapy wchodząc na stronę internetową Policji. Jest ona bardzo prosta i intuicyjna. Wystarczy zaznaczyć miejsce na mapie i wybrać rodzaj zagrożenia, np. „wandalizm” lub „nielegalne rajdy samochodowe”. Zgłoszenia są anonimowe – nie trzeba podawać swoich danych.

Każde ze zgłoszeń jest traktowane poważnie i weryfikowane przez Policję. Intencją jest zachęcenie ludzi do reagowania, kiedy widzą potencjalne zagrożenie. Narzędzie to nadal jest na bieżąco uaktualniane i rozwijane.

Użyteczność Mapy potwierdziła się już kilkukrotnie. Mimo że obywatele często zgłaszają drobne, uciążliwe sprawy, to dzięki nim doszło już do zatrzymań, m.in. dilerów narkotykowych, osób poszukiwanych czy zwykłych wandali.

Korzystając z Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa pamiętajmy, że w nagłych wypadkach, które wymagają natychmiastowej interwencji nadal powinniśmy dzwonić na numery 997 lub 112.

Mapa pozwala każdemu obywatelowi przekazać informację o niepokojącym go zjawisku z zakresu bezpieczeństwa. Zjawisko to zaś za pomocą mapy jest dokładnie lokalizowane w przestrzeni oraz czasie. Kiedy taka informacja dotrze do policji, zostanie zweryfikowana. Informacje, które można przekazać za pomocą mapy uwzględniają wybrane kategorie przestępstw i wykroczeń, jak i zagrożenia, które w odczuciu mieszkańców negatywnie wpływają na ich poczucie bezpieczeństwa. Należy jednak zaznaczyć, że taka forma kontaktu nie służy do zgłaszania potrzeby pilnej interwencji policji. W tego typu przypadkach należy korzystać z numerów alarmowych 112 i 997.

Mapy zagrożeń jako istotny element zarządzania bezpieczeństwem publicznym, wspólnie z innymi instytucjami i społeczeństwem, powinny służyć m.in. właściwemu rozmieszczeniu patroli, czy np. podejmowaniu decyzji o tworzeniu komisariatów i posterunków policji. Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa opiera się na informacjach skatalogowanych w trzech kategoriach:

gromadzonych w policyjnych systemach informatycznych,
uzyskiwanych od obywateli wykorzystujących internetową platformę wymiany informacji,

otrzymanych od społeczeństwa w trakcie bezpośrednich kontaktów z obywatelami, przedstawicielami samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi oraz w trakcie debat społecznych poświęconych bezpieczeństwu publicznemu.

Link: http://slaska.policja.gov.pl/kat/mapa-1/181183,Mapa-zagrozen-bezpieczenstwa.html?sid=913d19ba92753061fd8054615632670c

APLIKACJA „MOJA KOMENDA”

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji uruchomiło nową wersję aplikacji mobilnej „Moja Komenda”, dzięki której odnajdziemy dzielnicowego, który opiekuje się naszym rejonem zamieszkania.

Aplikacja „Moja Komenda” umożliwia wyszukanie każdego dzielnicowego w Polsce. Aby to zrobić wystarczy wpisać np. własny adres zamieszkania, a aplikacja odnajdzie funkcjonariusza, który dba o nasz rejon zamieszkania oraz pokaże, w której jednostce on pracuje. Dzielnicowych możemy wyszukać także po ich imieniu lub nazwisku. Aby połączyć się z funkcjonariuszem wystarczy jedno kliknięcie. Wyszukiwarka dzielnicowych działa w trybie offline. Użytkownik nie musi mieć dostępu do Internetu, aby odnaleźć swojego dzielnicowego.

Aplikacja „Moja komenda” zawiera także bazę teleadresową wszystkich komend i komisariatów w Polsce. Dodano do niej dodatkowe jednostki, m.in. rewiry dzielnicowych oraz posterunki. Aplikacja została wyposażona w dwa tryby wyszukiwania informacji. Po włączeniu usług lokalizacyjnych w telefonie sama odnajdzie najbliższe policyjne obiekty. Po przejściu w tryb online wystarczy jedno kliknięcie, by wskazała trasę do najbliższej komendy lub komisariatu. Równie sprawnie połączy nas z dyżurnymi policjantami z wybranej jednostki. Dodatkowo „Moja komenda” umożliwia wyszukanie po nazwie jednostki, ulicy lub kodzie pocztowym.

„Moja Komenda” dostępna jest na telefony z Android. Wersja na iOS zostanie opublikowana w najbliższym czasie. Usługa jest bezpłatna.

„(Nie)PEŁNOSPRAWNI W SWOJEJ FIRMIE”

Projekt jest skierowany w całości do osób z niepełnosprawnościami, bezrobotnych lub nieaktywnych zawodowo, które planują założyć własną działalność gospodarczą.

W ramach projektu 32 uczestników skorzysta z usługi doradztwa zawodowego oraz bloku szkoleniowo-doradczego przygotowującego do złożenia biznesplanu. Dla wszystkich uczestników zaplanowano wsparcie finansowe na rozpoczęcie działalności, doradztwo po założeniu firmy i finansowe wsparcie pomostowe na 6 miesięcy na pokrycie kosztów związanych z bieżącym prowadzeniem firmy. Wsparcie pomostowe może być przedłużone o kolejne 6 miesięcy. Warunkiem bezzwrotności uzyskanego wsparcia jest prowadzenie działalności przez okres min. 12 miesięcy od dnia jej rozpoczęcia.

Projekt jest realizowany w partnerstwie z BIELSKIM STOWARZYSZENIEM ARTYSTYCZNYM "TEATR GRODZKI"

O udział w projekcie mogą ubiegać się (warunki trzeba spełnić łącznie)

  • osoby z niepełnosprawnościami,
  • po 30 roku życia,
  • zamieszkujące na terenie woj. śląskiego,
  • bezrobotne lub nieaktywne zawodowo,
  • nie prowadzące działalności gospodarczej w okresie ostatnich 12 m-cy przed przystąpieniem do projektu.

Bezpłatne formy wsparcia w ramach realizowanego projektu:

  • spotkanie z Doradcą Zawodowym,
  • blok szkoleniowo-doradczy (przed rozpoczęciem działalności) przygotowujący do złożenia biznesplanu oraz założenia i prowadzenia działalności – na trzech poziomach zaawansowania,
  • wsparcie finansowe na założenie działalności gospodarczej – max. 23 754,00 zł,
  • finansowe wsparcie pomostowe – dla wszystkich uczestników max. 1750,00 zł/m-c na 6 miesięcy, dla 15 uczestników na kolejne 6 miesięcy,
  • wsparcie doradcze (po rozpoczęciu działalności),
  • pomoc Asystenta Osoby Niepełnosprawnej,
  • opieka indywidualna.

BIURO PROJEKTU

Górnośląska Agencja Przedsiębiorczości i Rozwoju Sp. z o.o.
Centrum Edukacji i Biznesu „Nowe Gliwice” GAPR sp. z o.o.

ul. Bojkowska 37, 44-100 Gliwice

Budynek 4 „Maszynownia” pokój 101

www.gapr.pl

e-mail: firma@gapr.pl, tel. 32- 461 29 24

PUNKT INFORMACYJNY w Bielsku-Białej

Bielskie Stowarzyszenie Artystyczne „Teatr Grodzki”
ul. Stefanii Sempołowskiej 13, 43-300 Bielsko-Biała

www.teatrgrodzki.pl

e-mail: greg@reha-expert.pl, tel. 33- 496 52 19

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej projektu.

AKCJA BEZPŁATNYCH BADAŃ W KIERUNKU WYKRYCIA ZAKAŻEŃ WIRUSEM HCV


27 października ruszyła akcja bezpłatnych badań w kierunku wykrycia zakażeń wirusem HCV, sprawcy wirusowego zapalenie wątroby typu C, popularnie zwanego żółtaczką typu C albo żółtaczką wszczepienną.

Z badania może skorzystać każdy, kto zechce poddać się szybkiemu badaniu ze krwi z opuszka palca. Wynik badania dostępny jest już po 20 minutach. W akcji łącznie do wykorzystania jest 6 000 testów anty-HCV, które pozwalają stwierdzić, czy dana osoba miała kontakt z wirusem HCV.

Do badania nie trzeba się w żaden sposób przygotowywać ani rejestrować. Wystarczy udać się do punktu badań biorącego udział w akcji i poddać się badaniu.

W przypadku pozytywnego wyniku anty-HCV, kolejnym krokiem jest badanie HCV RNA, mówiące o obecności wirusa HCV we krwi, a co za tym idzie, konieczności podjęcia leczenia. To badanie w tej akcji będzie również nieodpłatne.

Nie wszystkie pozytywne wyniki testu przesiewowego na obecność przeciwciał wirusa HCV (badanie ze krwi z palca) oznaczają aktywne zakażenie HCV. Istnieje 20-30 % prawdopodobieństwo, że wynik HCV RNA może być dla osoby badanej korzystny, czyli badanie molekularne nie wykaże obecności materiału genetycznego wirusa. W przypadku gdy jednak potwierdzi się aktywne zakażenie, organizator akcji - Fundacja Gwiazda Nadziei, poinformuje o możliwości dalszego diagnozowania i leczenia oraz zaproponuje bezpłatną pomoc psychologiczną osobom z wykrytym zakażeniem.

Akcja rozpoczęła się 27.10.2016 r. i potrwa do 31.12.2016 r. lub do wyczerpania ilości testów. Organizatorzy akcji przewidują, iż testów wystarczy na kilka tygodni.

Patronat honorowy nad akcją objęli: Śląski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny, Starosta Powiatu Mikołowskiego, Burmistrz Łazisk Górnych, Burmistrz Mikołowa, Wójt Gminy Wyry.

Akcja realizowana jest w ramach kampanii „Nie daj się zaskoczyć” której ambasadorami są znani polscy aktorzy: Gabriela Muskała, Joanna Osyda, Artur Barciś, Piotr Fronczewski, Krzysztof Tyniec. Patronat nad kampanią objęło Polskie Towarzystwo Hepatologiczne oraz Koalicja Hepatologiczna. Organizatorem jest Fundacja Gwiazda Nadziei, ogólnopolska organizacja pozarządowa, działającą na rzecz pomocy osobom z chorobami wątroby, której siedziba znajduje się w Katowicach.

HCV jest groźnym wirusem przenoszonym przez krew. Do zakażenia może dojść, gdy do krwiobiegu zdrowej osoby dostanie się krew osoby zakażonej HCV . Pierwszymi objawami choroby są nudności, osłabienie, uczucie zmęczenia, dolegliwości układu pokarmowego i osłabiony apetyt. W zaawansowanym stadium dochodzi do zaburzeń orientacji, powiększenia obwodu brzucha, obrzęku podudzi i żółtaczki.

W tych miejscach w ŁAZISKACH GÓRNYCH można wykonać bezpłatne badania w kierunku zakażenia wirusem HCV :

PROELMED PORADNIA ul. Wyzwolenia 30

PROELMED PORADNIA ul. Chopina 17

PROELMED PORADNIA ul. Staszica 4a

INFORMACJA DOTYCZĄCA TARYF DLA CIEPŁA TAURON WYTWARZANIE S.A. – ŹRÓDŁO CIEPŁA ELEKTROWNIA ŁAZISKA

Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. Z o.o. w Tychach informuje, że Tauron Wytwarzanie S.A. z dniem 1 październik 2016 roku wprowadza do rozliczeń ceny ciepła zawarte w Taryfie dla ciepła, zatwierdzone przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzją Nr OKA.4210.42(7).2016.1883.XII.RZ. z dnia 13 września 2016r., opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego poz. 4690 w dniu 15 września 2016r. Poniżej podajemy ceny ciepła ustalone przez Tauron Wytwarzanie S.A. – źródło ciepła Elektrownia Łaziska w Łaziskach Górnych w Taryfie dla ciepła:

  • Rata miesięczna za zamówioną moc cieplną – zł/MW/m-c – (cena netto) 7 856.56
  • Za dostarczone ciepło – zł/GJ – (cena netto) 24,46
  • Za nośnik ciepła – zł/m3 – (cena netto) 14,87

Ponadto informujemy, że ceny i stawki opłat za ciepło Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplne Sp. Z o.o. w Tychach nie uległy zmianie

INFORMACJA PRZEDSIĘBIORSTWA ENERGETYKI CIEPLNEJ

Informujemy, że wszyscy zainteresowani podłączeniem do sieci ciepłowniczej, w Łaziskach Górnych proszeni są o przesyłanie pytań na adres: Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o., 43-100 Tychy, ul. Kubicy 6

Informacje dotyczące wydania technicznych warunków przyłączenia,
telefon: 32 325 64 44

Informacje dotyczące podłączenia do sieci budynków oraz związanych z tym kosztów,telefon: 32 325 64 17

Centrala - telefon: 32 325 64 11
e-mail biuro@pec.tychy.pl

więcej na stronie: www.pec.tychy.pl

MAPA BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU PUBLICZNEGO

16 lutego br. w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego odbyło się spotkanie, które wpisuje się w program Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i polega na utworzeniu ogólnopolskiej „Mapy bezpieczeństwa i porządku publicznego”. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Komisariatu Policji w Łaziskach Górnych, KPP w Mikołowie, przedstawiciele radnych, spółdzielni mieszkaniowych, dyrektorzy szkół, przedstawiciele jednostek organizacyjnych gminy oraz mieszkańcy miasta.

Spotkanie rozpoczęło się od przedstawienia oceny stanu bezpieczeństwa gminy za 2015 rok. Następnie omówiono koncepcję opracowywanej „Mapy bezpieczeństwa i porządku publicznego”, której głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa i skuteczniejsza walka z przestępczością. Dokument ten ma odzwierciedlać zagrożenia już stwierdzone i zarejestrowane, wskazywać zagrożenia dostrzeżone przez obywateli, prognozy zagrożeń, służyć ocenie i optymalizacji dotychczasowych struktur organizacyjnych służb (w tym Policji). W trakcie dyskusji omówiono zagrożenia oraz dotychczasową współpracę w zakresie bezpieczeństwa i zapobiegania przestępczości. Wymieniano informacje o miejscach zagrożonych, rozmawiano również o bieżących problemach oraz wzajemnych oczekiwaniach.

Burmistrz Miasta Aleksander Wyra dziękuje wszystkim uczestnikom konsultacji za przybycie i aktywne uczestnictwo w spotkaniu.

Link do strony Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego dedykowanej "Mapie zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego":

http://www.katowice.uw.gov.pl/wdzbizk/mapy_bezpieczenstwa.html

INFORMACJA DYREKTORA URZĘDU STATYSTYCZNEGO W KATOWICACH


Obecnie Urząd Statystyczny w Katowicach prowadzi badania ankietowe. W związku ze zwiększającą się liczbą zdarzeń podważających zaufanie do ankieterów, realizujących w terenie statystyczne badania ankietowe, Dyrektor Urzędu Statystycznego Aurelia Hetmańska pragnie przekazać niezbędne informacje dotyczące przedmiotowych badań.

Wśród wszystkich badań prowadzonych przez statystykę publiczną, statystyczne badania ankietowe spełniają szczególną rolę w monitorowaniu zjawisk o tematyce społecznej.

- Badania prowadzone są metodą reprezentacyjną na terenie całego kraju: w wylosowanych mieszkaniach, gospodarstwach domowych, gospodarstwach rolnych, na przejściach granicznych, w wybranych placówkach handlowych.

- Badania realizowane są przez ankieterów – pracowników Urzędu Statystycznego, którzy pozyskują informacje od respondentów bezpośrednio – w formie wywiadu lub telefonicznie; w niektórych badaniach istnieje możliwość samodzielnego wypełniania formularzy.

- Zagwarantowana jest poufność informacji przekazywanych przez respondentów; obowiązuje bezwzględnie przestrzegana zasada zachowania tajemnicy statystycznej.

Wyniki badań ankietowych są szeroko wykorzystywane: na ich podstawie opracowywane są analizy, publikacje dotyczące różnych dziedzin życia; dane stanowią podstawę do podejmowania strategicznych decyzji i lokalnych inicjatyw, tworzenia planów rozwoju na wszystkich szczeblach zarządzania; służą także każdemu przeciętnemu obywatelowi.

W badaniach ankietowych wykorzystywane są wzory formularzy znajdujące się TUTAJ

Powodzenie badań ankietowych, ich kompletność, a co za tym idzie jakość zależy w znacznej mierze od przychylności respondentów dla ich realizacji.

Wszelkie pojawiające się informacje medialne informujące o krążących oszustach sprawiają, że ludzie stają się mniej ufni i z uwagi na własne bezpieczeństwo nie chcą rozmawiać z nieznajomymi. W pełni rozumiemy dbałość o bezpieczeństwo, w szczególności osób starszych i samotnie zamieszkujących oraz ich obawy przed oszustami. Jednak w badaniach reprezentacyjnych, opartych na wylosowanej próbie i podlegających uogólnieniom liczy się każda odpowiedź na pytanie ankietera (osobiście czy telefonicznie), każda ma wpływ na kształt wyników badań.

Poniżej znajdują się niezbędne informacje dotyczące ankieterów

Przeprowadzający badanie ankieter może wykonywać pracę tylko z ważną legitymacją i upoważnieniem, potwierdzającymi jego tożsamość, jako pracownika Urzędu Statystycznego. Tożsamość ankietera na terenie województwa śląskiego można sprawdzić:

  • dzwoniąc pod numer 32 77 91 291, 32 77 91 200 wew. 291 lub kom. 695 255 244
  • kontaktując się drogą elektroniczną z Kierownikiem Wydziału Badań Ankietowych p. Dorotą Gwóźdź e-mail D.Gwozdz@stat.gov.pl.

Można najpierw sprawdzić tożsamość ankietera, dzwoniąc do Urzędu Statystycznego w Katowicach i dopiero wówczas uzgodnić termin wizyty ankietera. Takie działanie zapewni mieszkańcom bezpieczeństwo i jednocześnie pozwoli wykonywać pracę ankieterom.

Wzory legitymacji i upoważnienia znajdują się TUTAJ

Podkreślamy, że wymogi losowania próby do badania reprezentacyjnego nie mogą być zmieniane dowolnie. Od wylosowanej próby zależy bowiem precyzja badania. Raz wylosowana próba do badania nie podlega zmianie.

Więcej informacji o badaniach ankietowych na stronie internetowej GUS TUTAJ

INFORMACJA DOTYCZĄCA POSŁUGIWANIA SIĘ UNIEWAŻNIONYMI DOWODAMI OSOBISTYMI

W związku z docierającymi sygnałami o posługiwaniu się przez obywateli polskich dowodami osobistymi, które zostały zgłoszone jako utracone, a potem odnalezione, Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Łaziskach Górnych przypomina, że dowód osobisty, który został zgłoszony jako zagubiony jest NIEODWRACALNIE UNIEWAŻNIANY w Rejestrze Dowodów Osobistych.

Informacja o utracie i unieważnieniu dowodu osobistego jest niezwłocznie przekazywana do Systemu Informacyjnego Schengen.

Posługiwanie się dowodem osobistym zgłoszonym jako utracony może więc powodować negatywne konsekwencje dla jego posiadacza podczas przekraczania granic lub dokonywania czynności prawnych na podstawie tego dokumentu.

Dowód osobisty unieważniony w systemie na skutek zgłoszenia utraty nie nosi fizycznych znamion unieważnienie (odcięcie rogu) przez co sprawiać może wrażenie dokumentu ważnego, niemniej dokument ten nie służy już do potwierdzania tożsamości i przekraczania granic państw Unii Europejskiej.

 
 [1] 2
Stron: (2)
 
   
Na tej stronie wykorzystuje się pliki cookies (tzw. ciasteczka) i inne technologie m.in. w celach statystycznych. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza akceptację warunków.
 
Oficjalny serwis Urzędu Miejskiego w Łaziskach Górnych, regulamin użytkowania i polityka prywatności serwisu.
e-mail: wog@laziska.um.gov.pl